Hoe wordt ‘iets’ gewild? 11 Krachttermen

Jouw product of dienst aan de man brengen daar kampen nogal wat bedrijven mee. Hoe val je op tussen de massa? Hoe trek je de aandacht in het social media geweld, op het internet, in jouw buurt? Hoe zorg je dat je opvalt en zelfs ‘gewild’ wordt? Je krijgt hier de 11 krachttermen die zorgen voor dat beetje extra dat nodig is om meer klanten jouw kant op te trekken.

Aantrekkingskracht

Aantrekkingskracht is iets wat ik eerst onder de loep neem. Hoe trek je de aandacht van je klant? Fotografie kan een heel belangrijk onderdeel zijn van je gezicht naar buiten. Fotografie is waar ik me op gespecialiseerd heb, want als je weet waar je jouw klant mee kunt aantrekken, dan is het ook eenvoudiger om daar de juiste foto’s bij te vinden/maken. Wanneer ik voor een bedrijf fotografeer, kan -en wil- ik enkel met hen samenwerken om dat perfecte plaatje te maken, wanneer ik weet wat de achterliggende gedachte is.

Foto’s kunnen jouw bedrijf of jouw visie van je bedrijf en zelfs je product of dienst extra goed verbeelden wanneer je bedenkt hoe je jouw klant wilt aantrekken! De beeldcultuur in deze tijd zorgt ervoor dat we stoppen met scrollen of zoeken, omdat ons iets aanspreekt en vervolgens klikken we verder.

Een beeld zegt meer dan 1000 woordenTrouwdag Adriana & Maurits - BoCa -8242-150717

Voor ik je de krachttermen geef, wil ik duidelijk maken wat het is, dat iets ‘gewild’ kan maken. Wat kun je doen om op te vallen en je publiek aanspreken? Hoe kun je de waarde verhogen van een product of een dienst?

De waarde van een dienst wordt ingedeeld door de volgende formule:
PW + MW = TW
PW = Praktische Waarde
MW = Meer Waarde
TW= Totale Waarde

Praktische Waarde: dit is wat je bedrijf, product of dienst doet, welke functie het heeft- maar dan echt heel plat.

Vul in: _______________(mijn bedrijf/dienst/product) heeft de functie __________________________

Bijvoorbeeld: Harley Davidson heeft de functie om krachtige motoren te produceren.

Meer Waarde: dit is niet te zien, dit is verborgen in de dienst of het product, want dit is het ‘gevoel’ dat mensen erbij krijgen. Dit is hoe men jou, je bedrijf, jouw dienst of product beoordeeld. Het is zelfs uniek verbonden aan het merk of de naam. Die Harley Davidson, klinkt en oogt als geen andere motor… Wie kent het geluid van de Harley niet…?

 

>>>> DIT IS WAAR GELD TE VERDIENEN VALT <<<

Een opmerkelijk product is een product dat opvalt vanwege die meerwaarde (denk aan andere merken die iedereen kent; Apple, Nike, Coca Cola, IKEA, Disney, Mac Donalds’ enz.) zij maken met succes gebruik van die meerwaarde, door unieke toegevoegde waarde. Want mensen kopen dit, gaan hier naar toe omdat men hier een gevoel bij krijgt. Een ‘image’. Denk maar eens wat er hoort bij het image van Apple of van IKEA, heb je daar niet meteen een beeld, een ‘idee’ of gevoel bij?

Een goed MERK heeft dus absoluut een MEERWAARDE, een (USP) Unique Selling Point, zoals men in het Engels zegt.
Elk nieuw item dat uit komt van Apple, daarvoor staat men in de rij. Ieder nieuw boek dat uitkwam van Harry Potter maakte men een extra spektakel van waarbij de boekwinkel in de avond open ging… etc.  Een MERK, een product dat zichzelf verkoopt komt omdat er een enorme MEERWAARDE aan hangt. Een sfeer, een beleving, een gevoel. Een WIL IK OOK!- althans voor een grote groep.

Hoe krijg je nu die meerwaarde, dat extra ‘gevoel’?

Om gewild te worden bij het publiek, kun je bouwen op positionering (van een dienst of product) van je MERK. Laat jij met je bedrijf zien waar jouw positie in de markt is? Door bepaalde eigenschappen toe te kennen kun je de beleving herkenbaar maken, waardoor ook gewild…

DE 11 Krachttermen

Hier komt de lijst met 11 KRACHTTERMEN die kunnen zorgen voor dat unieke gevoel, dat extra toegevoegd ‘beetje’ met waarom iets gewild is:

1 EXCLUSIEF

Denk aan: de enige club, dat restaurant met unieke … , kleding- of meubelstuk van die ene TOP-ontwerper. Een exclusieve ervaring, maar een keer per jaar… of bij de enige aanbieder van. Kun je jouw dienst of product exclusief maken? Welke meerwaarde kun je toevoegen om dat te bereiken?

 2 ZELDZAAM

Wanneer iets ZELDZAAM is, is het moeilijk te vinden of lastig om aan te komen. Dit kunnen bijv. parels of schelpen zijn, verwerkt in…

3 ANDERS / AFWIJKEND

Wees anders met aanbieden, dan wat er al veel op de markt is. Dit kun je alleen gebruiken wanneer er al veel is van jouw dienst of product, want dat kun je het in vergelijking trekken met iets of iemand (Dove laat bijv. vollere vrouwen zien).

4 OPWINDEND / SPANNEND (EXCITING)

Het is boeiend om te zien; dit moet je ervaren of meemaken, het kan zelfs tegen het pikante en opgewonden aanzitten (Jaja, seks verkoopt). Attractieparken maken hier gebruik van, die laten enkel gillende mensen met wapperende haren zien… Schrijvers van boeken die opeens tot bestseller worden, vanwege pikante inhoud (Fifty shades of grey).

5 ORIGINEEL

Er is geen duplicaat van; het origineel van een kunstwerk, een unieke foto op dat enige moment, waar niemand anders bij was.

Trouwdag Adriana & Maurits - BoCa -8105-150717

6 TEGENGESTELD

Het woord tegen zit in tegengesteld. Dat maakt het gewild. Dit kan ook tegendraads zijn, tegen een beweging in. Denk aan de campagne tegen dierenleed. Pubers die zich afzetten tegen een bepaalde stroom.

7 MYSTERIEUS

Een mysterie… dit zit vol verrassingen. Mensen houden ervan om verrast te worden in de positieve zin. Bij besteding een verrassing in het x ‘doosje’…

geheim
8 VERBODEN

Juist wanneer je mensen vertelt dat iets niet mag, dan willen zij het juist doen / uitproberen. Het is misschien wel geheim…

9 POPULAIR

Dit doet de mainstream. Dit is juist meegaand, want het voelt veilig (dit is tegengesteld van EXCLUSIEF). Voor veel pubers is dit bijvoorbeeld fijn. Conformeer je juist aan een bepaalde groep die hier behoefte aan heeft. Bedrukte-shirts horen bij mensen die … of een bepaalde sport beoefenen, draai muziek die hoort bij een tijd waarin … populair was.

10 AFFINITEIT

Jij en ik zijn hetzelfde, dit beoogt het gelijke, de verwantschap. Men kan hierbij inspelen op empathie; ik heb iets meegemaakt en maak dit kenbaar, waarop jij je aangetrokken voelt door mij, want je herkent dit stuk. Je zoekt hierbij soortgenoten op.

 11 LUXUEUS

Hierbij gaat het om luxe producten en diensten, vooral om onszelf te verwennen. Parfumerieen, sauna’s, vakantie-oorden e.d. maken hier bijvoorbeeld gebruik van.

 

Krijg je al ideetjes bij de 11 krachttermen die hier genoemd worden? Met welke kun jij iets doen, om jouw bedrijf meer in het voetlicht te zetten? En heb je daar goede foto’s bij (nodig)? Wat moeten die dan vertellen? Welk gevoel moeten die uitdragen? Welke klanten wil je dat je naar je toetrekt?  Wanneer je dat helder kunt krijgen, is het ook makkelijker om de juiste unieke krachttermen toe te gaan kennen aan jouw dienst of product. Ik ben benieuwd of je hier zelf iets aan hebt. Laat het me weten in het reactie veld hieronder.

 

One Response to "Hoe wordt ‘iets’ gewild? 11 Krachttermen"

  1. Gaaf artikel, en iets waar ik wel iets mee kan. Maar het blijft moeilijk jezelf te onderscheiden van de massa, met alles wat er tegenwoordig gedeeld wordt. De truc is niet opgeven denk ik…
    Groetjes,
    Marieke van Zwieten

Leave a Comment